Priopćenje

Godina: LXI.
Zagreb, 17. prosinca 2024.
NR-2024-2-3

ISSN 1334-0557

BRUTO DOMAĆI PROIZVOD I STVARNA INDIVIDUALNA POTROŠNJA U STANDARDU KUPOVNE MOĆI U 2023.

Eurostat 17. prosinca 2024. objavljuje podatke o bruto domaćem proizvodu (BDP-u) i stvarnoj individualnoj potrošnji (SIP-u) po stanovniku za 2023., iskazane standardom kupovne moći (SKM-om).

G-1. INDEKSI OBUJMA BDP-a I SIP-a PO STANOVNIKU U 2023. (EU-27 = 100)

Državni zavod za statistiku zajedno sa statističkim uredima ostalih europskih zemalja sudjeluje u Europskom programu usporedbe radi međunarodnog uspoređivanja fizičkog obujma svih kategorija finalne potrošnje BDP-a svih zemalja sudionica projekta.

Ovdje predstavljamo najnovije analize ekonomskih pokazatelja (BDP i SIP) po stanovniku za razdoblje od 2021. do 2023. s naglaskom na posljednju referentnu godinu.

Rezultati Europskog programa usporedbe cijena i BDP-a pokazuju da BDP i SIP po stanovniku u Republici Hrvatskoj izraženi u paritetu kupovne moći za 2023. iznose 24% ispod prosjeka 27 država članica EU-a.

Luksemburg, država s najvećim BDP-om prema SKM-u

Od država članica EU-a najveći BDP po stanovniku prema SKM-u ima Luksemburg i on je za 137% viši od prosjeka EU-27, dok najnižu razinu BDP-a ima Bugarska i ona iznosi 36% ispod prosjeka EU-27.

Najveća razina BDP-a po stanovniku u Luksemburgu dijelom je posljedica velikog udjela prekograničnih radnika u ukupnom broju zaposlenih. Iako prekogranični radnici sudjeluju u BDP-u, oni ne čine dio rezidentnog stanovništva koji je uključen u izračunavanje BDP-a po stanovniku.

Uobičajeno je da se BDP po stanovniku koristi kao pokazatelj razine blagostanja u državama, ali on nije jedini takav pokazatelj. Pokazatelj koji bolje odražava stanje blagostanja u kućanstvima jest SIP po stanovniku i homogenija je kategorija od razine BDP-a. No bez obzira na homogenost te kategorije, i dalje postoje znatne razlike među državama članicama.

SIP najmanji u Albaniji

SIP po stanovniku prema SKM-u među državama članicama EU-a u 2023. kretao se od 30% ispod prosjeka EU-27 u Bugarskoj i Mađarskoj do 36% iznad prosjeka EU-27 u Luksemburgu.

Osim Luksemburga, najveći SIP po stanovniku prema SKM-u ostvarile su Nizozemska, Njemačka, Austrija, Belgija, Danska, Švedska, Francuska i Finska, čiji su podaci do 19% iznad prosjeka EU-27. Italija i Cipar su u razini prosjeka EU-27.

Skupinu zemalja čija je razina SIP-a po stanovniku ispod prosjeka EU-27 čine Irska, Španjolska, Malta, Litva, Rumunjska, Slovenija, Portugal, Poljska i Češka te se on kreće u rasponu od 1% do 19%.

Najnižu razinu SIP-a po stanovniku ima skupina zemalja koju čine Grčka, Slovačka, Hrvatska, Estonija, Letonija, Bugarska i Mađarska, čiji je prosjek između 20% i 30% ispod prosjeka EU-27.

Uz 27 država članica EU-a u analizu su uključene i države članice EFTA-e (Norveška, Island i Švicarska) i države kandidatkinje za članstvo u EU (Turska, Crna Gora, Srbija, Sjeverna Makedonija, Bosna i Hercegovina i Albanija).

U državama EFTA-e u 2023. SIP se kretao između 16% i 24% iznad prosjeka EU-27, dok se u državama kandidatkinjama kretao između 16% i 59% ispod prosjeka EU-27.

 

1. BDP I SIP PO STANOVNIKU U SKM-u, INDEKSI OBUJMA (EU-27 = 100) U 2021., 2022. I 2023., PREGLED PO DRŽAVAMA SUDIONICAMA

indeksi obujma (EU-27 = 100)

Države1)   SIP po stanovniku BDP po stanovniku
2021. 2022. 2023. 2021. 2022. 2023.
EU-27 100 100 100 100 100 100
Države članice EU-a            
Luksemburg 139 135 136 260 252 237
Nizozemska 117 120 119 132 134 133
Njemačka 122 121 119 120 118 116
Austrija 117 117 114 121 123 120
Belgija 113 113 113 117 119 118
Danska 122 110 108 134 135 125
Švedska 112 109 106 121 115 114
Francuska 107 105 106 101 98 99
Finska 109 105 105 109 107 105
Italija 96 98 100 96 98 98
Cipar 94 97 100 94 98 97
Irska 91 94 99 226 238 213
Španjolska 87 89 91 85 88 91
Malta 85 85 90 109 105 107
Litva 93 91 88 88 88 87
Rumunjska 82 83 86 72 74 78
Slovenija 84 86 85 88 89 92
Portugal 83 85 85 74 77 81
Poljska 86 85 83 79 78 77
Češka 86 82 81 92 89 90
Grčka 76 78 80 64 67 69
Slovačka 76 77 77 74 71 74
Hrvatska 74 74 76 70 72 76
Estonija 78 78 75 85 84 80
Letonija 73 73 74 71 69 70
Bugarska 67 69 70 60 62 64
Mađarska 69 70 70 75 77 77
Države članice EFTA-e            
Norveška 126 125 124 171 214 171
Island 122 120 119 122 132 135
Švicarska 118 117 116 156 159 154
Države kandidatkinje za članstvo u EU            
Turska 66 76 84 60 68 72
Crna Gora 58 61 64 46 49 51
Srbija 52 53 55 45 46 49
Sjeverna Makedonija 51 49 49 43 42 41
Bosna i Hercegovina (BiH) 40 40 42 33 34 36
Albanija 36 39 41 31 34 36

1) Države su poredane prema razini SIP-a po stanovniku u 2023. Države s jednakom vrijednošću poredane su prema protokolarnom redoslijedu.

METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA

Izvori podataka

Eurostat objavljuje PKM-ove i iz njih izvedene pokazatelje na mrežnoj stranici Statistics Explained:

GDP per capita, consumption per capita and price level indices – Statistics Explained (europa.eu).

Definicije i objašnjenja

SIP (stvarna individualna potrošnja) sastoji se od dobara i usluga koje su kućanstva stvarno potrošila, bez obzira na to jesu li ih kupila i platila kućanstva izravno, vlada ili neprofitne organizacije. SIP po stanovniku može se smatrati pokazateljem materijalnog blagostanja kućanstava.

PKM-ovi su pokazatelji razlike u razini cijena u pojedinim državama. Oni označuju koliko valutnih jedinica košta određena količina robe i usluga u različitim državama. PKM-ovi se mogu koristiti kao stope konverzije valuta za pretvaranje rashoda izraženih u nacionalnim valutama u umjetnu zajedničku valutu (SKM), čime se eliminira učinak razlika u razini cijena u pojedinim državama.

SKM je jedinica umjetne valute koja eliminira razlike u razinama cijena među državama. Tako jedna jedinica SKM-a kupuje istu količinu roba i usluga u svim državama. Ta jedinica omogućuje usporedbu obujma ekonomskih pokazatelja u državama. Agregati izraženi u SKM-u izvode se dijeljenjem agregata u tekućim cijenama izraženima u nacionalnoj valuti s pripadajućim PKM-om.

PPP i BDP u SKM-u rezultat su multilateralnoga statističkog istraživanja. Njegova je specifičnost u usporedbi s drugim statističkim istraživanjima to da rezultate izračunava međunarodni koordinator. Naime, nijedna od država sudionica ne može proizvesti rezultate samostalno. Druga specifičnost jest međusobna ovisnost rezultata među državama. Promjena podataka jedne države ne utječe samo na rezultate te države, nego utječe, manje ili više, i na rezultate drugih zemalja.

Rezultati se temelje na procjenama BDP-a za 2023. i posljednjim raspoloživim podacima o PKM-u.

PKM-ovi se koriste za generiranje indeksa cijena i obujma koji su potrebni za ekonomska istraživanja i analize koje uključuju usporedbe BDP-a i izdataka za BDP među državama. Indeksi obujma koriste se za usporedbu veličine ekonomije i razine materijalnog blagostanja ekonomija, potrošnje, investicija, državne potrošnje i ukupne produktivnosti. Indeksi cijena koriste se kako bi se usporedile razine cijena, strukture cijena, konvergencija cijena i konkurentnost.

Uz istraživanje i analizu, PKM i realni izdaci koji se dobivaju korištenjem PKM-a primjenjuju se za izračun statističkih podataka. Međunarodne organizacije agregiraju realni BDP i njegove sastavnice za države kako bi se dobile ukupne vrijednosti za skupine zemalja kao što su EU ili OECD. Međunarodne organizacije također se kao ponderima koriste udjelima država u svim ukupnim vrijednostima kad se ekonomski pokazatelji kao što su indeksi cijena ili stope rasta kombiniraju kako bi se dobili prosjeci za skupine država.

PKM-ovi se koriste i za administrativne svrhe. Europska komisija koristi se PKM-om kada državama članicama alocira sredstva iz Strukturnih fondova. Strukturni fondovi osnovani su kako bi se smanjile ekonomske razlike među državama članicama. Glavni pokazatelj koji određuje može li se regija prijaviti za dobivanje sredstava iz Strukturnih fondova jest regionalni BPD po stanovniku unutar države koji je deflacioniran korištenjem PKM-a. Međunarodni monetarni fond (MMF) koristi se PKM-om kada donosi odluku o kvoti svojih članica. Kvota države, među ostalim, određuje financijska sredstva koje je država obvezna uplatiti MMF-u.

Geografski podaci

Europska unija (EU-27) uključuje Belgiju, Bugarsku, Dansku, Češku, Njemačku, Estoniju, Irsku, Grčku, Španjolsku, Francusku, Hrvatsku, Italiju, Cipar, Letoniju, Litvu, Luksemburg, Mađarsku, Maltu, Nizozemsku, Austriju, Poljsku, Portugal, Rumunjsku, Sloveniju, Slovačku, Finsku i Švedsku.

Pravna osnova

- Uredba (EZ) br. 1445/2007 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2007. o uspostavi zajedničkih pravila za pružanje osnovnih informacija o paritetima kupovne moći te za njihov izračun i diseminaciju

- Uredba Komisije (EU) 2015/1163 оd 15. srpnja 2015. o provedbi Uredbe (EZ) br. 1445/2007 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu popisa osnovnih kategorija s obzirom na paritete kupovne moći

- Uredba (EU) br. 549/2013 o Europskom sustavu nacionalnih i regionalnih računa u Europskoj uniji (ESA 2010 Uredba) od 21 svibnja 2013.

Kratice          
           
EFTA Europsko udruženje za slobodnu trgovinu
EU Europska unija      
Eurostat Statistički ured Europske unije
EZ Europska zajednica
OECD Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj
BDP Bruto domaći proizvod    
PKM Paritet kupovne moći    
SIP Stvarna individualna potrošnja  
SKM Standard kupovne moći

 

Objavljuje Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.
Telefon: (+385 1) 48 06 111
Novinarski upiti: press@dzs.hr

Odgovorne osobe:
Suzana Šamec, načelnica Sektora makroekonomskih statistika
Lidija Brković, glavna ravnateljica

Priredile:
Suzana Čajkušić i Mirjana Lepušić

MOLIMO KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.

Služba za odnose s korisnicima i zaštitu podataka

Informacije i korisnički zahtjevi
Telefon: (+385 1) 48 06 138, 48 06 154, 48 06 115
Elektronička pošta: stat.info@dzs.hr

Pretplata na publikacije
Telefon: (+385 1) 21 00 455
Elektronička pošta: prodaja@dzs.hr

Postavke pristupačnosti