Ovim istraživanjem obuhvaćene su 1 494 hrvatske putničke (turističke) agencije i njihove poslovnice koje su organizirale višednevna putovanja i/ili posredovale u prodaji i provedbi paket-aranžmana i/ili jednodnevnih putovanja za domaće i strane turiste i posjetitelje u 2024.
Napomena
Detaljni podaci dostupni su na mrežnim stranicama Državnog zavoda za statistiku, u dijelu "PC-Axis baze", gdje je omogućeno pregledavanje i ispis podataka u različitim oblicima. Baze podataka ažuriraju se godišnje.
1. PUTNIČKE AGENCIJE SA SJEDIŠTEM U REPUBLICI HRVATSKOJ I NJIHOVE POSLOVNICE U 2024. |
||||||||
|
Domaći turisti i dalje više biraju Hrvatsku za višednevna putovanja
U 2024. hrvatske putničke agencije organizirale su višednevna putovanja za ukupno 733 tisuće domaćih turista. Od toga je 397 tisuća (54,1%) putovalo unutar Hrvatske, dok je 336 tisuća (45,9%) odabralo strane destinacije, što potvrđuje atraktivnost Hrvatske kao odredišta za višednevna putovanja, ali i rastući interes za putovanja u strane zemlje. U usporedbi s 2023. domaćih turista na višednevnim putovanjima više je za 3,6%, dok je u odnosu na 2019. ostvaren njihov porast za 1,8%.
Manje domaćih turista i njihovih noćenja na višednevnim putovanjima u Hrvatskoj
U 2024. na višednevnim putovanjima u Hrvatskoj, koja su organizirale hrvatske putničke agencije, sudjelovalo je 397 tisuća domaćih turista, a ostvarili su ukupno 1,5 milijuna noćenja. Prosječno je svaki domaći turist proveo četiri noćenja u Hrvatskoj u 2024., što je na istoj razini kao i u prethodnoj godini. U usporedbi s 2023. to je za 3,7% manje domaćih turista i za 3,4% manje njihovih noćenja na višednevnim putovanjima unutar Hrvatske. Ipak, u odnosu na 2019. ostvaren je porast domaćih turista na takvim putovanjima za 4,6% te porast njihovih noćenja za 5,1%.
Italija – najpopularnija destinacija za domaće turiste na višednevnim putovanjima u 2024.
U 2024. na višednevnim putovanjima u stranim zemljama, koja su organizirale hrvatske putničke agencije, sudjelovalo je 336 tisuća domaćih turista koji su ostvarili ukupno 1,2 milijuna noćenja, s prosječnim trajanjem boravka od četiri noćenja po putovanju.
Najpopularnija destinacija bila je Italija, s udjelom od 22,6%, slijedile su Bosna i Hercegovina (7,5%), Austrija (7,1%), Francuska (6,9%), Slovenija (6,5%), Njemačka (5,6%), Španjolska (5,0%), Mađarska (4,8%), Turska (3,4%) i Češka (3,0%). U gotovo svim spomenutim destinacijama ostvaren je porast domaćih turista u odnosu na 2023., osim Češke, gdje je došlo do pada broja domaćih turista za 17,8%.
Na višednevnim putovanjima u strane zemlje bilo je za 13,6% više domaćih turista te su u odnosu na 2023. ostvarili za 10,8% više noćenja. Posebno je evidentiran izniman porast broja domaćih turista na kružnim putovanjima u strane zemlje, za 45,4%, dok su ostvarena noćenja na tim putovanjima porasla za 30,2%. Najveći porast noćenja ostvaren je na dalekim odredištima poput Kontinentalne Kine, Šri Lanke i Australije.
Domaći posjetitelji više odlazili na jednodnevna putovanja u Hrvatsku, a od stranih destinacija u Austriju
U 2024. hrvatske putničke agencije organizirale su jednodnevna putovanja za ukupno 434 tisuće domaćih posjetitelja. Od toga su 293 tisuće domaćih posjetitelja putovale unutar Hrvatske, dok se 141 tisuća domaćih posjetitelja odlučila za jednodnevna putovanja u strane zemlje. U usporedbi s 2023. domaćih posjetitelja na jednodnevnim putovanjima u Hrvatskoj više je za 9,4%, dok je onih koji su putovali u strane zemlje više za 20,6%.
Među jednodnevnim putovanjima u inozemstvo, najviše domaćih posjetitelja bilo je u Austriji (27,9%), zatim u Italiji (24,6%), Sloveniji (24,2%), Mađarskoj (11,7%), Bosni i Hercegovini (7,6%) te u Srbiji (2,5%). Porast broja domaćih posjetitelja u 2024. u odnosu na 2023. ostvaren je u svim spomenutim zemljama, osim u Mađarskoj i Srbiji, gdje je došlo do njihova pada. Uspoređujući podatke s pretpandemijskom 2019., broj domaćih posjetitelja na jednodnevnim putovanjima unutar Hrvatske porastao je za 11,2%, dok je na putovanjima u strane zemlje prisutan njihov porast za čak 41,0%.
U organizaciji agencija najviše turista u Hrvatsku stiglo iz Njemačke
U 2024. hrvatske putničke agencije organizirale su višednevna putovanja u Hrvatskoj za 2,2 milijuna stranih turista, koji su ostvarili 12,4 milijuna noćenja. Strani su turisti tijekom boravka u Hrvatskoj u prosjeku ostvarili po šest noćenja. U odnosu na 2023. u Hrvatsku je došlo za 0,3% manje stranih turista, dok je broj njihovih noćenja manji za 4,4%. U odnosu na pretpandemijsku 2019. njihov je pad znatno izraženiji – broj dolazaka turista manji je za 20,0%, a broj njihovih noćenja za 22,8%.
Turisti iz Njemačke ostvarili su najviše noćenja stranih turista u Hrvatskoj u organizaciji hrvatskih putničkih agencija, s udjelom od 28,1%. Slijede noćenja turista iz Ujedinjene Kraljevine (11,4%), Poljske (8,2%), Austrije (7,2%), Češke (5,9%), Slovenije (4,8%), Italije (4,5%), Mađarske (3,9%), Francuske (3,1%), Švedske i SAD-a (obje po 2,8%) i Slovačke (2,7%). U odnosu na 2023. od spomenutih zemalja pad broja noćenja zamjetan je kod turista iz Njemačke, Ujedinjene Kraljevine, Austrije i Češke. U odnosu na 2019. od spomenutih zemalja porast noćenja za 15,4% u organizaciji hrvatskih putničkih agencija ostvarili su turisti iz Poljske.
Od ukupno ostvarenih noćenja stranih turista u Hrvatskoj u 2024. na kružnim putovanjima ostvarena je 801 tisuća noćenja, što je 6,4% od ukupno ostvarenih noćenja stranih turista. U odnosu na 2023. strani turisti na kružnim putovanjima ostvarili su za 5,6% manje noćenja. Najviše noćenja na kružnim putovanjima u Hrvatskoj u organizaciji hrvatskih putničkih agencija u 2024. ostvarili su turisti iz Njemačke (181 tisuća noćenja, što je pad za 17,9% u odnosu na 2023.) te turisti iz SAD-a (147 tisuća noćenja, što je porast za 29,2% u odnosu na 2023.).
U organizaciji agencija autobus je najčešći izbor na višednevnim putovanjima
Na višednevnim putovanjima u Hrvatskoj u 2024. domaći turisti najčešće su do glavnog odredišta putovali vlastitim prijevozom (63,7%). Kada su putovali u strane zemlje, 82,8% domaćih turista koristilo se prijevozom u organizaciji putničkih agencija. Autobus je bio najčešće korišten prijevoz domaćih turista na putovanjima koja su organizirale hrvatske putničke agencije – na putovanjima u Hrvatskoj njime je putovalo 85,4%, dok je na putovanjima u strane zemlje autobus koristilo 62,8% domaćih turista, a njih 35,6% odlučilo se za putovanje u strane zemlje avionom.
Domaći turisti najviše noćili u hotelima, a strani turisti u apartmanima i kućama za odmor
U 2024. domaći turisti najviše noćenja ostvarili su u hotelima, i to 947 tisuća, što čini 64,7% od ukupno ostvarenih noćenja domaćih turista u Hrvatskoj koja su organizirale hrvatske putničke agencije. U odnosu na 2023. domaći turisti ostvarili su za 1,8% manje noćenja u hotelima, dok su porast noćenja ostvarili u kampovima, za 23,7%, te u turističkim naseljima i apartmanima, za 16,2%.
Strani turisti najviše su noćili u sobama, apartmanima, studio-apartmanima i kućama za odmor, gdje su ostvarili 6,6 milijuna noćenja, što je 53,0% od ukupno ostvarenih noćenja stranih turista u Hrvatskoj koja su organizirale hrvatske putničke agencije. U odnosu na 2023. strani turisti ostvarili su za 1,1% više noćenja u sobama, apartmanima, studio-apartmanima i kućama za odmor, dok su u turističkim naseljima i apartmanima ostvarili za 16,8% više noćenja.
Svrha statističkog istraživanja
Svrha ovoga statističkog istraživanja jest praćenje putovanja domaćih i stranih turista u organizaciji hrvatskih putničkih (turističkih) agencija. Podaci omogućuju uvid u djelatnost putničkih (turističkih) agencija koje pružaju usluge organiziranja, prodaje i provedbe paket-aranžmana, omogućivanja kupnje putovanja u povezanome putnom aranžmanu, organiziranja, prodaje i provedbe izleta, posredovanja u prodaji paket-aranžmana i izleta, prodaje, posredovanja i rezervacije ugostiteljskih usluga (usluge smještaja). Osnovni pokazatelji jesu broj domaćih turista i noćenja prema zemlji posjeta, stranih turista i noćenja prema zemlji prebivališta, broj domaćih i stranih turista i njihovih noćenja prema vrsti smještaja te broj jednodnevnih putovanja ostvarenih u organizaciji putničkih (turističkih) agencija.
Pravna osnova
Istraživanje se provodi na temelju Zakona o službenoj statistici (NN, br. 25/20. i 155/23.) i Godišnjega provedbenog plana statističkih aktivnosti Republike Hrvatske 2024. godine (NN, br. 29/25.).
Povjerljivost
Tajnost prikupljenih podataka zajamčena je Zakonom o službenoj statistici (NN, br. 25/20. i 155/23.) i Uredbom (EZ) br. 223/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. ožujka 2009. o europskoj statistici. Prikupljeni podaci upotrebljavaju se samo za statističke svrhe. Podatke obrađuje Državni zavod za statistiku, a rezultati istraživanja objavljuju se u agregiranom obliku na mrežnim stranicama Državnog zavoda za statistiku.
Izvještajne jedinice
Izvještajne jedinice u ovom istraživanju jesu putničke (turističke) agencije odnosno svi poslovni subjekti (pravne osobe i obrtnici) koji prema evidencijama Državnog zavoda za statistiku i Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti 2007. obavljaju djelatnost putničkih agencija i djelatnost organizatora putovanja (turoperatora). U izvještajne jedinice uključene su i putničke (turističke) agencije iz Upisnika turističkih agencija, koji je u nadležnosti Ministarstva turizma i sporta.
Izvori i metode prikupljanja podataka
Podaci su prikupljeni izvještajnom metodom putem mrežne aplikacije (tzv. CAWI). Izvještajne jedinice neposredno ispunjavaju podatke na e-obrascu TU-14 (Izvještaj o putničkim agencijama), koji se nalazi na diseminacijskim stranicama Državnog zavoda za statistiku.
Obuhvat
Izvještajne jedinice u ovom istraživanju jesu putničke (turističke) agencije, odnosno svi poslovni subjekti (pravne osobe i obrtnici) koji prema evidencijama Državnog zavoda za statistiku i Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti 2007. obavljaju djelatnost putničkih agencija i djelatnost organizatora putovanja (turoperatora). Uključene su i putničke agencije iz Upisnika turističkih agencija, koji je u nadležnosti Ministarstva turizma i sporta.
Istraživanjem su obuhvaćene putničke (turističke) agencije koje pružaju usluge organiziranja, prodaje i provedbe paket-aranžmana, omogućivanja kupnje putovanja u povezanome putnom aranžmanu, organiziranja, prodaje i provedbe izleta, posredovanja u prodaji paket-aranžmana i izleta, prodaje, posredovanja i rezervacije ugostiteljskih usluga (usluge smještaja) sa sjedištem (poslovnim nastanom) i registriranom djelatnošću pružanja usluge putničke (turističke) agencije u Republici Hrvatskoj.
Istraživanjem se obuhvaćaju i mrežne platforme koje pružaju usluge putničke (turističke) agencije (organiziranje, prodaja i provedba paket-aranžmana i izleta, posredovanje u prodaji paket-aranžmana i izleta, prodaja, posredovanje i rezervacija ugostiteljskih usluga i usluga prijevoza) uz naknadu (oglašavanje i reklamiranje), na daljinu, elektroničkim sredstvima te na osobni zahtjev primatelja usluga, a svrha im je povezivanje pružatelja i korisnika usluga uređenih Zakonom o pružanju usluga u turizmu (NN, br. 130/17., 25/19., 98/19., 42/20. i 70/21.) i posebnim zakonom kojim se uređuje ugostiteljska djelatnost.
Nisu obuhvaćene putničke (turističke) agencije koje pružaju samo usluge prodaje, posredovanja i rezervacije ulaznica za sve vrste priredaba, posjeta muzejima, povijesnim ili kulturnim znamenitostima, prodaje avionskih karata, usluge u vezi s poslovanjem karticama i mjenjačke usluge u skladu s posebnim propisima, prodaje, posredovanja i rezervacije usluga iznajmljivanja vozila, letjelica i plovnih objekata, prodaje, posredovanja i rezervacije usluga turističkih vodiča, voditelja putovanja i usluga upravljanja plovnim objektima nautičara, usluge turističkih informacija posjetiteljima ili usluge turističke promocije.
Također, ovim istraživanjem nisu obuhvaćene putničke (turističke) agencije koje se bave čarter-djelatnošću koja je definirana u Pravilniku o uvjetima za obavljanje djelatnosti iznajmljivanja plovila sa ili bez posade i pružanje usluge smještaja gostiju na plovilu (NN, br. 42/17.).
Definicije
Putnička (turistička) agencija jest trgovačko društvo, obrtnik ili njihova organizacijska jedinica koji mogu pružati usluge kao trgovac, organizator ili prodavatelj u smislu Zakona o pružanju usluga u turizmu (NN, br. 130/17., 25/19., 98/19., 42/20. i 70/21.) te organizirati, posredovati ili pružati druge usluge povezane s putovanjem ili boravkom turista. Putnička (turistička) agencija posluje u prostoru poslovne namjene, a iznimno može poslovati tako da svoje usluge pruža i ugovore sklapa na mrežnim stranicama ili u sličnome mrežnom sustavu za prodaju, uključujući telefonsku službu, bez istodobne fizičke prisutnosti korisnika usluge u poslovnom prostoru u kojem putnička agencija obavlja svoju djelatnost. Također, putnička (turistička) agencija može svoju poslovnu djelatnost obavljati i u prostoru stambene namjene koji mora ispunjavati uvjete sigurnosti i zaštite na radu propisane posebnim propisima kojima se uređuje zaštita na radu.
Usluga putovanja podrazumijeva prijevoz putnika, smještaj koji nije neodvojivi dio prijevoza putnika i nije za svrhu stanovanja, iznajmljivanje automobila ili drugoga motornog vozila te bilo koju drugu turističku uslugu koja nije neodvojivi dio usluge putovanja.
Turist je svaka osoba koja u mjestu izvan svog prebivališta provede najmanje jednu noć u ugostiteljskome ili drugom objektu za smještaj turista radi odmora ili rekreacije, zdravlja, studija, sporta, religije, obitelji, poslova, javnih misija ili skupova. U turiste se ne uključuju migranti, pogranični radnici, diplomati, članovi vojnih snaga na redovitim zadacima, prognanici i nomadi.
Noćenja turista jesu svaka registrirana noć osobe (turista) u objektu koji pruža uslugu smještaja.
Jednodnevni posjetitelj jest osoba koja odlazi na jednodnevno putovanje izvan svog mjesta prebivališta i vraća se istog dana (ne prenoći u mjestu posjeta).
Jednodnevno putovanje ili izlet jest kombinacija najmanje dviju pojedinačnih usluga za potrebe istog putovanja ili odmora, koje se sastoje od prijevoza ili drugih turističkih i ugostiteljskih usluga, a traje manje od 24 sata i ne uključuje noćenje.
Višednevno putovanje jest putovanje na kojem je ostvareno barem jedno, a manje od 365 noćenja.
Kružno putovanje jest turističko putovanje između više destinacija unutar jedne ili više zemalja u trajanju od više dana prema određenom itineraru (razrađenom planu putovanja) kružnog tijeka. Pod kružnim putovanjima obuhvaćaju se i krstarenja brodom u Hrvatskoj i u stranim zemljama.
Čarter-djelatnost jest iznajmljivanje plovila s posadom ili bez nje ili pružanje usluge smještaja na plovilu u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnome moru prema Pravilniku o uvjetima za obavljanje djelatnosti iznajmljivanja plovila sa ili bez posade i pružanje usluge smještaja gostiju na plovilu (NN, br. 42/17.).
U grafikonima 7. i 8. prikazana su noćenja domaćih i stranih turista prema vrstama smještaja u Hrvatskoj: hoteli, kampovi, sobe, apartmani, studio-apartmani, kuće za odmor te ostali smještaj.
Hoteli obuhvaćaju ove vrste smještajnih objekata: hotele, hotele baštine, aparthotele, integralne hotele, lječilišne hotele i hotele posebnog standarda.
Kampovi obuhvaćaju ove vrste smještajnih objekata: kampove, kampirališta, kamp-odmorišta, kamp-odmorišta − robinzonski smještaj u kojima su uslugu smještaja pružili ugostitelji (pravna ili fizička osoba), kućanstva i obiteljska poljoprivredna gospodarstva te prostore za kampiranje izvan kampova.
Sobe, apartmani, studio-apartmani i kuće za odmor obuhvaćaju ove vrste smještajnih objekata: sobe, apartmane, studio-apartmane, kuće za odmor u kojima su uslugu smještaja pružili ugostitelji (pravna ili fizička osoba), kućanstva i obiteljska poljoprivredna gospodarstva.
Ostali smještaj obuhvaća ove vrste smještajnih objekata: hostele, lovački i planinarski domovi te smještaj na brodu za kružna putovanja (krstarenje).
Kratice | |
CAWI | računalno potpomognuto internetsko anketiranje |
EU | Europska unija |
NN | Narodne novine |
SAD | Sjedinjene Američke Države |
Objavljuje Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.
Telefon: (+385 1) 48 06 111
Novinarski upiti: press@dzs.hr
Odgovorne osobe:
Edita Omerzo, načelnica Sektora prostornih statistika
Lidija Brković, glavna ravnateljica
Priredile:
Ivana Brozović i Suzana Nujić
MOLIMO KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
Služba za odnose s korisnicima i zaštitu podataka
Informacije i korisnički zahtjevi
Telefon: (+385 1) 48 06 138, 48 06 154, 48 06 115
Elektronička pošta: stat.info@dzs.hr
Pretplata na publikacije
Telefon: (+385 1) 21 00 455
Elektronička pošta: prodaja@dzs.hr