Eurostat 15. prosinca 2021. objavljuje podatke o bruto domaćem proizvodu (BDP-u) i stvarnoj individualnoj potrošnji (SIP-u) po stanovniku za 2020., iskazane standardom kupovne moći (SKM-om).
1) Republika Hrvatska od 15. veljače 2019. godine u svim oblicima službene komunikacije upotrebljava ime Republika Sjeverna Makedonija.
Državni zavod za statistiku zajedno sa statističkim uredima ostalih europskih zemalja sudjeluje u Europskom programu usporedbe radi međunarodnog uspoređivanja fizičkog obujma svih kategorija finalne potrošnje BDP-a svih zemalja sudionica projekta.
Ovdje predstavljamo najnovije analize pariteta kupovne moći (PKM-a) i s njima povezanih ekonomskih pokazatelja (BDP i SIP) po stanovniku za razdoblje od 2018. do 2020. s naglaskom na posljednju referentnu godinu.
Rezultati Europskog programa usporedbe cijena i BDP-a pokazuju da BDP po stanovniku u Republici Hrvatskoj izražen u paritetu kupovne moći za 2020. iznosi 64% prosjeka 27 država članica EU-a, dok SIP po stanovniku u istoj godini iznosi 68% prosjeka EU-27.
Luksemburg, država s najvećim BDP-om prema SKM-u
Od država članica EU-a, najveći BDP po stanovniku prema SKM-u ima Luksemburg i njegova je razina više od dva i pol puta viša od prosjeka EU-27 te iznosi 263%, dok najnižu razinu BDP-a ima Bugarska i ona iznosi 55% prosjeka EU-27.
Najveća razina BDP-a po stanovniku u Luksemburgu dijelom je posljedica velikog udjela prekograničnih radnika u ukupnom broju zaposlenih. Iako prekogranični radnici sudjeluju u BDP-u, oni ne čine dio rezidentnog stanovništva koji je uključen u izračunavanje BDP-a po stanovniku.
Uobičajeno je da se BDP po stanovniku koristi kao pokazatelj razine blagostanja u državama, ali on nije jedini takav pokazatelj. Pokazatelj koji bolje odražava stanje blagostanja u kućanstvima jest SIP po stanovniku i homogenija je kategorija od razine BDP-a. No bez obzira na homogenost te kategorije još uvijek postoje znatne razlike među državama članicama.
SIP je najmanji u Albaniji
SIP po stanovniku prema SKM-u među državama članicama EU-a u 2020. kretao se od 39% ispod prosjeka EU-27 u Bugarskoj do 45% iznad prosjeka EU-27 u Luksemburgu.
Osim Luksemburga, najveći SIP po stanovniku prema SKM-u ostvarile su Njemačka, Danska, Nizozemska, Austrija, Belgija, Finska, Ujedinjena Kraljevina i Švedska, i to u rasponu između 10% i 24% iznad prosjeka EU-27.
Zatim slijedi Francuska, čiji je SIP po stanovniku u SKM-u iznosio oko 10% iznad prosjeka EU-27.
Skupinu zemalja čija je razina SIP-a po stanovniku ispod prosjeka EU-27 čine Italija, Cipar, Litva, Irska, Španjolska, Portugal, Češka Republika, Poljska, Slovenija i Malta te se on kreće u rasponu od 4% do 20%.
Između 20% i 30% ispod prosjeka EU-27 jesu Rumunjska, Estonija, Grčka i Slovačka.
Najnižu razinu SIP-a po stanovniku ima skupina zemalja koju čine Letonija, Mađarska, Hrvatska i Bugarska, čiji je prosjek između 30% i 39% ispod prosjeka EU-27.
Uz 27 država članica EU-a u analizu su uključene i države članice Efte (Norveška, Švicarska i Island), države kandidatkinje za članstvo u EU (Turska, Crna Gora, Srbija, Sjeverna Makedonija1) i Albanija) te država potencijalna kandidatkinja za članstvo u EU (Bosna i Hercegovina).
U državama Efte u 2020. SIP se kretao između 19% i 26% iznad prosjeka EU-27, dok se u državama kandidatkinjama kretao između 32% i 61% ispod prosjeka EU-27, a u državi potencijalnoj kandidatkinji iznosio je 58% ispod prosjeka EU-27.
1) Republika Hrvatska od 15. veljače 2019. godine u svim oblicima službene komunikacije upotrebljava ime Republika Sjeverna Makedonija.
1. BDP I SIP PO STANOVNIKU U SKM-u, INDEKSI OBUJMA (EU-27 = 100) U 2018., 2019. I 2020., PREGLED PO DRŽAVAMA SUDIONICAMA |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1) Države su poredane po razini SIP-a po stanovniku u 2020. Države s jednakom vrijednošću poredane su prema protokolarnom redoslijedu.
2) Od 1.veljače 2020. Ujedinjena Kraljevina na uređeni je način prestala biti članicom EU-a. Stoga su podaci koji se na nju odnose prikazani izdvojeno.
3) Republika Hrvatska od 15. veljače 2019. godine u svim oblicima službene komunikacije upotrebljava ime Republika Sjeverna Makedonija.
Izvori podataka
Podaci o PKM-u, BDP-u i SKM-u, indeksi obujma i podaci o stanovništvu objavljeni su na Eurostatovoj internetskoj stranici u odjeljku National Accounts (including GDP), pododjeljku Annual national accounts, te u Eurostatovoj bazi podataka (Tables by themes, Economy and finance, National accounts (including GDP), Annual national accounts, GDP per capita in PPPs).
Eurostat također objavljuje PKM-ove i iz njih izvedene pokazatelje na mrežnoj stranici Statistics Explained (Economy and finance, Comparative price levels (PPPs)).
Definicije i objašnjenja
PKM-ovi su pokazatelji razlike u razini cijena u pojedinim državama. Oni označavaju koliko valutnih jedinica košta određena količina robe i usluga u različitim državama. PKM-ovi se mogu koristiti kao stope konverzije valuta za pretvaranje rashoda izraženih u nacionalnim valutama u umjetnu zajedničku valutu (SKM), čime se eliminira učinak razlika u razini cijena u pojedinim državama.
SKM je jedinica umjetne valute koja eliminira razlike u razinama cijena među državama. Na taj način jedna jedinica SKM-a kupuje istu količinu roba i usluga u svim državama. Ta jedinica omogućuje usporedbu obujma ekonomskih pokazatelja u državama. Agregati izraženi u SKM-u izvode se dijeljenjem agregata u tekućim cijenama izraženima u nacionalnoj valuti s pripadajućim PKM-om.
PPP i BDP u SKM-u rezultat su multilateralnoga statističkog istraživanja. Njegova je specifičnost u usporedbi s drugim statističkim istraživanjima to da rezultate izračunava međunarodni koordinator. Naime, nijedna od država sudionica ne može proizvesti rezultate samostalno. Druga specifičnost jest međusobna ovisnost rezultata među državama. Promjena podataka jedne države ne utječe samo na rezultate te države, nego utječe, manje ili više, i na rezultate drugih zemalja.
Rezultati se temelje na procjenama BDP-a za 2020. i posljednjim raspoloživim podacima o PKM-u.
PKM-ovi se koriste za generiranje indeksa cijena i obujma koji su potrebni za ekonomska istraživanja i analize koje uključuju usporedbe BDP-a i izdataka za BDP među državama. Indeksi obujma koriste se za usporedbu veličine ekonomije i razine materijalnog blagostanja ekonomija, potrošnje, investicija, državne potrošnje i ukupne produktivnosti. Indeksi cijena koriste se kako bi se usporedile razine cijena, strukture cijena, konvergencija cijena i konkurentnost.
Uz istraživanje i analizu, PKM i realni izdaci koji se dobivaju korištenjem PKM-a koriste se za izračun statističkih podataka. Međunarodne organizacije agregiraju realni BDP i njegove sastavnice za države kako bi se dobile ukupne vrijednosti za skupine zemalja, kao što je EU ili OECD. Međunarodne organizacije također koriste udjele država u svim ukupnim vrijednostima kao pondere kad se ekonomski pokazatelji, kao što su indeksi cijena ili stope rasta kombiniraju kako bi se dobili prosjeci za skupine država.
PKM-ovi se koriste i za administrativne svrhe. Europska komisija koristi se PKM-om kada alocira sredstva iz Strukturnih fondova državama članicama. Strukturni fondovi osnovani su kako bi se smanjile ekonomske razlike među državama članicama. Glavni pokazatelj koji određuje može li se regija prijaviti za dobivanje sredstava iz Strukturnih fondova jest regionalni BPD po stanovniku unutar države koji je deflacioniran korištenjem PKM-a. Međunarodni monetarni fond (MMF) koristi se PKM-om kada donosi odluku o kvoti svojih članica. Kvota države, između ostalog, određuje financijska sredstva koje je država obvezna uplatiti MMF-u.
Geografski podaci
Europska unija (EU-27) uključuje Belgiju, Bugarsku, Dansku, Češku Republiku, Njemačku, Estoniju, Irsku, Grčku, Španjolsku, Francusku, Hrvatsku, Italiju, Cipar, Letoniju, Litvu, Luksemburg, Mađarsku, Maltu, Nizozemsku, Austriju, Poljsku, Portugal, Rumunjsku, Sloveniju, Slovačku, Finsku i Švedsku.
Eurozona (EA-19) obuhvaća Belgiju, Njemačku, Estoniju, Irsku, Grčku, Španjolsku, Francusku, Italiju, Cipar, Letoniju, Litvu, Luksemburg, Maltu, Nizozemsku, Austriju, Portugal, Sloveniju, Slovačku i Finsku.
Pravna osnova
- Uredba (EZ) br. 1445/2007 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2007. o uspostavi zajedničkih pravila za pružanje osnovnih informacija o paritetima kupovne moći te za njihov izračun i diseminaciju
- Uredba Komisije (EU) br. 2015/1163 оd 15. srpnja 2015. o provedbi Uredbe (EZ) br. 1445/2007 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu popisa osnovnih kategorija s obzirom na paritete kupovne moći
Kratice
Efta | Europsko udruženje za slobodnu trgovinu |
EU | Europska unija |
Eurostat | Statistički ured Europske unije |
EZ | Europska zajednica |
OECD | Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj |
Objavljuje Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.
Telefon: (+385 1) 4806-111, telefaks: (+385 1) 4817-666
Novinarski upiti: press@dzs.hr
Odgovorne osobe:
Suzana Šamec, načelnica Sektora makroekonomskih statistika
Lidija Brković, glavna ravnateljica
Priredile:
Suzana Čajkušić i Mirjana Lepušić
MOLIMO KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
Služba za odnose s korisnicima i zaštitu podataka
Informacije i korisnički zahtjevi
Telefon: (+385 1) 4806-138, 4806-154
Elektronička pošta: stat.info@dzs.hr
Telefaks: (+385 1) 4806-148
Pretplata publikacija
Telefon: (+385 1) 4806-115
Elektronička pošta: prodaja@dzs.hr
Telefaks: (+385 1) 4806-148